W dniach 03 i 05.12.2018 r. uczniowie z klas 2loa,3 loa, 3te, 2 tge uczestniczyli w warsztatach z OZE zorganizowanych przez Centrum Innowacji NUVARRO z Konina. Zajęcia zostały przeprowadzone w szkole przez pracownika firmy panią Agatę Bugaj - eksperta ds. inżynierii środowiska.
W poniedziałek - w pierwszym dniu warsztatów, młodzież Ekonomika uzyskała dogłębną wiedzę teoretyczną na temat poszczególnych źródeł energii odnawialnej. Dowiedziała się m.in., jakie są ich rodzaje, w jaki sposób można je wykorzystać oraz od czego zależy struktura ich zużycia w poszczególnych państwach.
Podczas drugiej części spotkania uczniowie doświadczalnie poznali jeden ze sposobów wykorzystania (jeszcze mało w Polsce rozpowszechnionego) źródła, jakim jest energia Słońca. Posługując się profesjonalnym zestawem PV z pomocą eksperta zbudowali kompletny system fotowoltaiczny w skali laboratoryjnej. Przeprowadzili szczegółowe analizy i testy funkcjonowania jego poszczególnych elementów. Tworzyli połączenia szeregowe i równoległe ogniw słonecznych, badali m.in. zależność mocy ogniwa od wielkości powierzchni słonecznych, częściowe zacienienie modułów fotowoltaicznych w różnych układach oraz dokonywali pomiaru napięcia i natężenia prądu w utworzonych podczas zajęć obwodach elektrycznych.
Na warsztatach uczniowie poza poznaniem budowy systemu fotowoltaicznego, mieli zatem możliwość wykonywania eksperymentów, które pozwoliły im na zrozumienie procesu przekształcania energii słonecznej w energię elektryczną. Poza tym była to okazja do pogłębienia ich wiedzy z zakresu ekologii oraz podstawowych praw fizyki związanych z działaniem ogniw fotowoltaicznych.
Z kolei 5 grudnia tj. w środę, młodzież poznała drugi sposób wykorzystania energii Słońca. Tym razem podczas zajęć praktycznych musiała, przy pomocy specjalnego zestawu, zbudować małą instalację kolektorów słonecznych. Uczniowie łączyli ze sobą poszczególne elementy tego zestawu, tj. kolektora słonecznego za pomocą przewodów z zasobnikiem (odbiornikiem ciepła), a ten z kolei z instalacją ciepłej wody. Następnie przeprowadzali doświadczenia wyjaśniające zasady funkcjonowania takiej instalacji, a także wpływ barwy (jasna, ciemna) absorbera (powierzchni kolektora słonecznego) na ilość pochłanianej przez niego energii. Uczniowie podczas wykonywania eksperymentów, mieli zatem okazję do tego, by sprawdzić swoje umiejętności, a przez to również w sposób doświadczalny zrozumieć zasady technicznego wykorzystania przekształcenia energii słonecznej w cieplną.
Podsumowaniem dwudniowych zajęć z odnawialnych źródeł energii był test przygotowany przez panią Agatę Bugaj, który sprawdzał stopień opanowania zdobytej wiedzy przez uczestników zajęć. Uczniowie, którzy zdobyli z niego największą liczbę punktów uzyskali oceny bardzo dobre z geografii.
Głównym celem zorganizowanego przedsięwzięcia było przedstawienie młodzieży odnawialnych źródeł energii i ich znaczenia dla ochrony środowiska (powietrza czy malejących zasobów paliw kopalnych), a także uświadomienie im, iż w dobie stale wzrastających cen energii, techniczne czy technologiczne wykorzystanie tych zasobów ma również swoje ekonomicznie uzasadnienie.
Sylwia Rusztyk
fot. Sylwia Rusztyk